>Pokok Anggur… hampir berputus asa untuk membesarkan kamu..

November 22, 2010 at 4:21 pm | Dikirim dalam taman mini | Tinggalkan komen

>Salam bahagia,

Pokok Anggur ni.. benih nya ibu dapat dari Ayahnde Pengasas… boleh rujuk n3 ni >> haruan jadi anggur, sutera dan epal dan juga n3 update pokok anggur dan sutera

Awal tahun ni, pokok anggur ni macam dah mati (ada 2 pokok sahaja yang hidup.. huhuu)… sampai en ayah plan nak buang… huhuu.. ibu ni kan, punya tak reti nak jaga pokok2 ni… Tapi ibu dok tahan en ayah, jangan buang.. susah payah juga la ibu usaha tukor tanah.. tak lama lepas tu perasan dia bertunas… dan dia pun dah makin sihat..

ni pokok no1… tengok la anak2 ‘lemas’kan pokok tu… huhuu… daun2 habis depa cabut buat main2… actually  daun2 semua dah nampak rimbun.. Ibu dok merengek kat en ayah, supaya buatkan para dan letak jaring diatasnya supaya daunnya boleh memanjat.. Tapi sampai sudah en ayah tak buat2… 

dan ini lah nasib pokok anggur no1… dah kering tak bermaya… tapi ibu sayang nak buang, ibu biarkan jer… 
Pokok yang no2… gambar masa dia mula merimbun ibu jenuh cari.. tak jumpa pulak dalam folder… 

Ini lah nasib pokok anggur no 2… sudah mati kekeringan. berminggu ibu tak jengah, ibu biarkan jer.. siram pun tak.. dah la sebelum tu tanah dalam pasu tu jadi sarang semut… Nak tukar tanah, tapi en ayah asyik malas nak amik/cari tanah. btw, nampak tak sebelah tu, ade tunas baru yang makin membesar… erkkkk…. 
Ibu plan nak antor jer pokok ni ke rumah makbonda. Pokok ni actually macam dah beri peluang banyak kali kat ibu, sebab dah banyak kali dia layu, & bertunas semula.. tapi entah bila lah dia nak besor2 kalo tuan nya tak reti nak menjaga.
Dan sekarang ni, ibu memang dalam mode berputus asa nak besorkan pokok anggur ni.. dalam tempoh 1 minggu ni, ibu belum lagi bagi pokok @ tunas baru ni ‘minum’.. ibu riso, kalo terlebih air, kang dia mati.. tunas tu naik pun lepas 1 bulan ibu tak buat apa2 kat pokok yang dah layu tu.. nak buang sayang. Alhamdulillah, ia bertunas semula.. 

Advertisements

Tinggalkan Komen »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries dan komen feeds.

%d bloggers like this: