>Sembang petang dengan fikri – Angkasa

Mei 10, 2010 at 10:03 am | Dikirim dalam anak-anak, Fikri, pendidikan awal anak | Tinggalkan komen

>.
Salam ceria semua,
.

Ini adalah alkesah beberapa hari lepas. Sedang sibuk basuh pinggan di petang hari.. bersembang lah dengan si anak teruna ku sorang ni. actually fikri ni yang suka bercerita.

fikri : Ibu, kat angkasa tu ade bintang besor…

Ibu : (diam, .. eh rasa macam tak penah lagi ajor pasal angkasa ni..) hmmm

fikri : Ibu… !!! (separuh menjerit, yer ler memula dia sembang ibu tak respond apa pun)

Ibu : iyer….

fikri : pergi angkasa tu naik roket…

Ibu : naik kapalterbang tak boleh?!

fikri : tak.. dora dengan boot tu pergi naik roket.

fikri : roket besor…

Ibu : (ohhh.. belajor dari Dora rupernya…. ) senyum sengih…

Ibu : Diego tak pergi angkasa.. ?!

fikri : Diego tu selamat haiwan2… dora dengan boot tu pegi mengembara..

Ibu : (ohhh.. ade gak faedahnya tengok Dora the explorer)

Ibu : apa lagi ade kat angkasa ?

fikri : ade bintang besor lah.. bintang tu bulat…

Ibu : ehh, bukan bintang tu bersegi-segi ker…

fikri : tak… bintang tu bulat.. jauh kat angkasa..

Ibu : ada apa lagi kat angkasa?

Fikri : bulan , bintang..

Ibu : angkasa tu ade warna?

fikri : angkasa tu gelap…

Ibu : ohh.. langit tu bukan angkasa?

fikri : bukan, langit tu siang… angkasa ade malam jer…

Ibu : (ohhh.. ini ya yang fikri faham pasal angkasa…)

Masih ada banyak ‘ruang’ untuk diajar…

agak2 kalo kalian.. nak start camno untuk ajar tentang angkasa ni untuk pemahaman budak 4 tahun.

p.s
pasni kena cari buku pasal Angkasa lah pulak… semestinya yang ade banyak gambar..?
ade saper leh rekemen buku yang sesuai.?!

Advertisements

Tinggalkan Komen »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries dan komen feeds.

%d bloggers like this: